Audyt SEO pozwala zdiagnozować stan witryny pod kątem pozycjonowania. Określa on elementy, w których występują problemy oraz możliwości witryny w konkurowaniu o miejsca w wynikach wyszukiwania. Podsumowaniem przeprowadzonego audytu jest raport, zawiera on wiele szczegółowych informacji. Stanowi swoisty punkt odniesienia podczas planowania kampanii pozycjonowania oraz podstawę rozpoczęcia współpracy z firmą pozycjonującą.
Jakie elementy obejmuje profesjonalny audyt SEO?
Profesjonalnie przeprowadzony audyt SEO obejmuje dziesiątki elementów. Nie skupimy się tutaj na opisaniu ich wszystkich, lecz przybliżymy najważniejsze elementy przeprowadzania audytu.
Problemy techniczne strony
Jednym z najpoważniejszych, ale też najłatwiejszych do wyeliminowania są problemy techniczne z samą stroną. Błędy na stronie są widoczne dla wyszukiwarek i stanowią one bardzo negatywny wyznacznik jakości serwisu. Samo ich występowanie w dowolnym miejscu serwisu znacznie obniża jego pozycje w wynikach wyszukiwania. Do problemów technicznych na stronie możemy zaliczyć:
Szybkość ładowania strony
Czas w jakim wczytuje się strona jest jedną z wartości braną pod uwagę podczas wyznaczania pozycji w wynikach wyszukiwania. Kluczowa jest tu optymalizacja zasobów w tym kompresja kodu, zdjęć a także wydajność serwera.
Szyfrowanie SSL
Dziś standardem dla każdej witryny jest szyfrowane połącznie. Podstawowym elementem analizy jest to czy jest one prawidłowo stosowane na stronie. Może się bowiem zdarzyć, że część zasobów lub cała witryna jest dostarczana nieszyfrowanym połączeniem.
Błędy 500
Błędy w działaniu samej aplikacji skutkujące niemożliwością wyświetlenia strony są oznaczone kodem 500. W raporcie takie linki zostaną wyliczone w raz z zaleceniem naprawy problemu lub ich usunięcia.
Stan indeksowania witryny
Sprawdzane jest to jak witryna jest widoczna dla wyszukiwarek, jakie strony są indeksowane oraz jak wyglądają w wynikach wyszukiwania. Analizowane są także słowa kluczowe pod jakimi występuje obecnie witryna oraz jaka ma pozycję a także konkrecję na obecnie występujących słowach kluczowych.
Blokowanie indeksowania
Czasami bywa tak że to właściciele stron nieświadomie blokują jej indeksowanie sprawiając, że cała strona lub jej część nie jest indeksowana. Służą do tego specjalne znaczniki oraz pliki, które zawierają informacje czy właściciel serwisu rzeczy sobie, aby był on indeksowany. Często strony w budowie zawierają taki znacznik, który czasem zapomina się usunąć.
Analiza konkurencji
Ważne jest także sprawdzenie stanu pozycjonowania witryn konkurencji na pożądanych frazach. Pozwala to oszacować jak dużo pracy i środków jest konieczne do osiągnięcia celu. Dzięki temu aspektowi poznamy także niektóre metody, które stosuje konkurencja aby się wypozycjonować w wynikach wyszukiwania.
Opisy meta
Ważny jest nie tylko pozycja w wyniku wyszukiwania ale także wygląd samego wyniku. Wyszukiwarki same mogą wygenerować opis i tytuł wyniku na podstawie treści. Znacznie lepiej jednak jeśli to my sami decydujemy jak on wygląda. Temu właśnie służy opis meta który pozostaje niewidoczny dla użytkowników.
Struktura strony
Ważnym elementem jest budowa adresów URL poszczególnych zakładek, ich uporządkowanie, hierarchizacja oraz zawartość słów kluczowych. Dobrze skonstruowany serwis ma ściśle uporządkowaną i przyjazną budowę linków dla wszystkich zakładek. Dlatego kluczowa jest analiza również tego aspektu.
Treści na stronie
Wyszukiwarki indeksują przede wszystkim treści, to one stanowią najważniejszy element strony pod kątem pozycjonowania. Ważne jest to, aby były one odpowiednio bogate, skonstruowane, unikatowe oraz zawierały odpowiednie słowa kluczowe w wskazanych miejscach. Nie bez znaczenia jest także ich użyteczność dla samych odwiedzających.
Długość treści
Z punku widzenia pozycjonowania niezwykle ważna jest odpowiednia ilość treści na stronach. Niestety ten aspekt jest często zaniedbywany treści bywają bardzo krótkie, aby co zrozumiałe ułatwić nawigacje użytkownikom. Są jednak sposoby, aby pogodzić potrzeby użytkowników i wyszukiwarek a są nimi chociażby blogi takie jak ten.
Odpowiednia struktura
Strony powinny mieć odpowiednią strukturę nagłówków i treści. Dobrym przykładem jest ten wpis zawiera nagłówek tytułowy, nagłówki sekcji i podsekcji (coraz mniejsze). Tak ustrukturyzowana treść jest przyjazna dla robotów indeksujących a co za tym idzie będzie wyżej w wynikach wyszukiwania.
Słowa kluczowe
Każda zakładka powinna mieć odpowiednio rozmieszczone w treści słowa kluczowe, w nagłówkach, akapitach opisach obrazów. Podczas audytu SEO specjalne oprogramowanie sprawdza treści „oczyma” robota indeksującego. Dostarczając nam informacji o dopasowaniu treści do danego słowa kluczowego.
Linkowanie z witryny
Błędne linki na stronie są wyznacznikiem słabej jakości witryn. Dlatego kluczowe jest sprawdzenie czy nie występują takie na stronie. Pozornie proste strony potrafią mieć tysiące linków wewnętrznych (do innych zakładek) i zewnętrznych (do innych stron) których są niewidoczne dla użytkownika. Dlatego do ich analizy używa się odpowiedniego oprogramowania.
Linkowanie do witryny
Roboty indeksujące oceniają popularność witryny po liczbie linków jakie do niej prowadzą z innych serwisów. Ocenie podlega nie tylko liczba linków, ale także ich typ oraz witryny na jakich one się znajdują. Potrafią mieć one pozytywny, ale także negatywny wpływ na pozycje w wynikach wyszukiwania.
Linki z zewnętrznych serwisów
Analizujemy jakie linki z zewnętrznych serwisów prowadzą do strony klienta budując tym jego Trust Rate dla wyszukiwarek. Ważne jest to aby były to linki dofollow czyli takie które mogą być indeksowane przez wyszukiwarki. Wiele serwisów w tym np. forów internetowych blokuje indeksowanie linków w postach.
Social media
Ważnym wyznacznikiem popularności serwisu jest jego popularność w social media. Analizujemy linkowanie z tych źródeł oraz określamy potencjalne możliwości zaangażowania społeczności w budowanie linkowania do witryny klienta.
Szkodliwe linkowanie
Twórcy wyszukiwarek nieustannie walczą z falą sztucznego linkowania w postaci spamu. Dlatego każdy link jest oceniany a wynik oceny może być pozytywny lub negatywny, a więc szkodzić witrynie. W takim wypadku są to linki, które należy wyeliminować. Odpowiednie linkowanie jest bowiem sztuką doboru miejsca i formy linku.
Na jakim etapie najlepiej przeprowadzić audyt SEO?
Na to pytanie istnieje wiele odpowiedzi. Przede wszystkim audyt SEO jest podstawą przy rozpoczęciu pozycjonowania. Określna on bowiem problemy jakie należy rozwiązać oraz perspektywy SEO danej strony. Audyt określa problemy oraz ich przyczyny dlatego warto także go przeprowadzić gdy:
- Strona nie generuje pożądanego ruchu
- Strona jest nisko w wynikach wyszukiwania
- Nastąpił nagły spadek odwiedzających
- Miała miejsce przebudowa serwisu
- Strona spadła gwałtownie w wynikach wyszukiwania
Co zrobić z wynikami audytu?
Efektem przeprowadzonego audytu jest raport, w którym prezentuje się wyniki analizy, a także możliwe rozwiązania wykrytych problemów. Audyt SEO jest punktem wyjścia dla dalszych działań i rodzajem instrukcji, która pokazuje, jakie obszary należy usprawnić.
Profesjonalny Audyt SEO
Jak widać audyt SEO to złożony i skomplikowany proces, dlatego warto zlecić go profesjonalnej firmie. Oferujemy Audyt SEO w raz z ofertą pozycjonowania serwisu, osoby zainteresowane zachęcamy do kontaktu.