• 27 grudnia, 2021
  • admin
  • 0

Można stworzyć funkcjonalną stronę internetową, zatrudnić najlepszego copywritera do stworzenia treści, dodać efektowne zdjęcia i… czekać na klientów w nieskończoność. Nawet doskonale zaprojektowana strona nie zdobędzie zainteresowania odbiorców, jeśli nie zadbamy o jej widoczność w sieci. Chyba każdy przedsiębiorca po wstępnym researchu zadaje sobie pytanie: pozycjonowanie strony czy reklama w Google Ads? Odpowiedź nie jest jednoznaczna, podpowiadamy jednak, na co zwrócić uwagę, zanim wybierzemy formę promocji w najpopularniejszej internetowej wyszukiwarce.

Kiedy wybierać pozycjonowanie strony?

Obecnie praktycznie nie spotyka się już działających z powodzeniem w Internecie firm, które nie stosowałyby jakiejś formy pozycjonowania. Popularny i pozornie prosty do wdrożenia jest content marketing, czyli tworzenie atrakcyjnych dla odbiorców treści, które przyciągają ich na stronę dzięki odpowiednio użytym frazom kluczowym. Pozycjonowanie oraz reklama w Google Ads jest jednak bardziej skomplikowanym procesem, a prowadzony samodzielnie marketing jest znacznie mniej efektywny niż skoordynowane działania.

Dlaczego warto wybrać profesjonalną firmę?

Korzystając z usług profesjonalnej firmy pozycjonującej, możemy liczyć z jej strony na szeroko zakrojone działania związane z optymalizacją strony: jej kodu, nagłówków i opisów stron oraz innych elementów mających wpływ na pozycję w Google. Praca firmy pozycjonującej to także link building, czyli dbanie o to, by do strony kierowało odpowiednio dużo wartościowych linków zewnętrznych z innych stron.

Na pozycjonowanie strony warto zdecydować się, gdy:

  • Gdy oferta firmy jest stosunkowo stała, a treści na stronie nie zmieniają się zbyt często. Efekty prac związanych z pozycjonowaniem strony są widoczne przez wiele miesięcy, nawet wówczas, gdy współpraca z firmą pozycjonującą już się zakończy.
  • Gdy jesteśmy gotowi na dłuższy czas oczekiwania na efekty. Pozycjonowanie to proces długotrwały i złożony. Niekoniecznie sprawdzi się w przypadku, gdy chcemy wypromować sezonową wyprzedaż czy nowość w ofercie firmy.
  • Gdy zależy nam na tym, by koszt był stały i przewidywalny. Firmy pozycjonujące stosują różne formy rozliczeń, w niektórych płaci się abonament i prowizję za efekt, inne mają stałe stawki. Najczęściej jednak koszt pozycjonowania jest łatwy do przewidzenia, a klient może bez obaw wpisać określoną kwotę w swój budżet marketingowy.

Szybko i elastycznie? Tylko z Google Ads!

Google Ads zna chyba każdy użytkownik Internetu możemy zauważyć je: nad wynikami wyszukiwania oraz współpracujących serwisach internetowych, aplikacjach i usługach których są dziesiątki milionów. Jednym z takich serwisów jest YouTube. Niemal każdy wyświetla codziennie kilkadziesiąt reklam z Google Ads. Ogromną zaletą tej usługi jest elastyczny model rozliczeń który jest jednocześnie pułapką dla niewtajemniczonych w mechanizmy Google Ads użytkowników. Tą opcję warto wybrać, gdy:

  • Zależy nam na szybkich efektach – kampanie można uruchomić w jeden dzień, uwzględniając czas na wymianę informacji z klientem, dla którego jest realizowana.
  • Oferta firmy/sklepu zmienia się często i potrzebujemy elastyczności w prowadzeniu kampanii. Reklamy Google można swobodnie włączać i wyłączać, zmieniać ich treść oraz budżet. Zmiany są widoczne praktycznie od razu, dzięki czemu można dostosować kampanię do aktualnej oferty firmy, także z uwzględnieniem promocji czy wyprzedaży.
  • Gdy z różnych powodów klient nie może pozwolić sobie w danej chwili na optymalizację SEO strony.

Czy warto samemu uruchomić kampanie Google Ads?

Samodzielna konfiguracja kampanii wydaje się atrakcyjnym pomysłem jednak diabeł tkwi w szczegółach. Google Ads to potężne i zaawansowane narzędzie które posiada setki możliwych konfiguracji nawet najprostszej kampanii. Konfiguracja reklamy przekłada się bezpośrednio na opłaty oraz efekty. Błędna konfiguracja kampanii oraz brak jej monitoringu rodzi klika problemów aby je opisać musimy najpierw przybliżyć kilka pojęć związanych z reklamą i pozycjonowaniem.

Pojęcia związane z pozycjonowaniem i reklamą w Internecie

Konwersja

Konwersja to czynność jaka zamieni odwiedzającego stronę w klienta lub przekieruje go do kolejnego etapu jego obsługi np. rozmowy telefonicznej. Czynność tą musi naturalnie wykonać odwiedzający. Dla przykładu w sklepie internetowym konwersją jest zakup produktów. W przypadku większości firm usługowych konwersją jest kontakt telefoniczny, mailowy lub poprzez formularz. Gdy użytkownik tego dokona to właśnie w tedy następuje konwersja.

Ścieżka użytkownika

Jest to ciąg kolejno wyświetlonych zakładek na stronie i podjętych akcji od wejścia na stronę do konwersji lub jej porzucenia(opuszczenia). Dla przykładu użytkownik z reklamy wchodzi na stronę główną następnie w ofertę potem w portfolio aby zobaczyć nasze doświadczenie a kończy na kontakcie ponieważ chce skorzystać z prezentowych usług . To jest właśnie jego ścieżka na stronie.

Grupa docelowa

To osoby do których chcemy dotrzeć, czyli ci którzy mogą i potencjalnie chcą zostać naszymi klientami. Podstawowymi kryteriami są fizyczna lokalizacja, wyszukiwane hasła, zainteresowanie tematem – odwiedzione niedawno strony, wiek, płeć oraz grupa zawodowa. Nie są to wszystkie kryteria z jakich możemy skorzystać w Google Ads jednak większość kampanii korzysta tylko z nich.

Błędna grupa docelowa w Google Ads

Reklamy Google Ads są tak skonstruowane aby wyświetlać reklamy tylko grupie docelowej jeśli źle ją określimy możemy zmarnować środki na wyświetlanie reklamy osobom niezainteresowanym lub nie mogącym skorzystać z oferty firmy. Przykładami takiej konfiguracji są: błędne kryteria, zbyt ogólne kryteria oraz zbyt restrykcyjne (idealny klient który nie istnieje).

Nieprzekonująca treść reklamy Google Ads

Musimy w pierwszej kolejności skłonić użytkownika do kliknięcia w samą reklamę, do tego potrzeby jest odpowiedni slogan, opis oraz grafika czy klip (jeśli wybraliśmy formę umieszczenia na stronach partnerskich). nieatrakcyjna reklama generuje wyświetlenia jednak nikt w nią nie klika, skutkuje to generowaniem „pustych” kosztów za kampanie bez konwersji.

Błędna ścieżka użytkownika na stronie

Użytkownik może także odpaść będąc już na stronie w skutek problemu na etapie jego ścieżki lub problemów technicznych z samą witryną. Przykładem problemów technicznych jest błędna obsługa urządzeń mobilnych które generują większość odwiedzin. W takiej sytuacji mamy po stronie Google zrealizowaną usługę a więc naliczoną opłatę a po naszej brak konwersji.

Profesjonalna firma nie tylko uruchamia kampanie ale także ją prowadzi. Analizuje na bieżąco dane analityczne z Google Ads oraz zaawansowanej analityki na stronie. Wspominaną analitykę wdrażamy u klienta w przypadku jej braku. Umożliwia ona śledzenie ścieżynki użytkowników oraz monitorowanie czasu spędzonego na stronie a także informacji na temat samego użytkownika. W praktyce każda kampania z początku się „dociera” w jej trakcie głównie na samym początku znajdujemy miejsce w którym następuje porzucenie oferty analizujemy jej przyczyny i je eliminujemy.

W przypadku samodzielnej kampanii nie można kontrolować tych parametrów i naprawiać na bieżąco problemów. Powoduje to utratę często większości środków a elastyczny model rozliczeń staje się pułapką która nalicza duże opłatny przy znikomej konwersji.

A może… wcale nie trzeba wybierać?

Chyba żaden specjalista SEO nie pokusi się o jednoznaczne stwierdzenie, co jest bardziej korzystne: pozycjonowanie strony czy reklamy w Google. Są użytkownicy, którzy nigdy nie klikają w wyświetlane nad wynikami organicznymi reklamy, są tacy, którzy uważają je za bardziej wiarygodne, a niektórym jest to zwyczajnie obojętne. Firmy, które odnoszą sukcesy w Internecie, najczęściej łączą w swojej strategii marketingowej SEO z płatnymi reklamami. W ten sposób oba kanały marketingowe wzajemnie się uzupełniają i umożliwiają dostęp do różnych grup odbiorców.

Długoterminowe korzyści

Warto także pamiętać że łączenia kampanii reklamowej z pozycjonowaniem daje długoterminowe korzyści po jej zakończeniu. W przypadku zdecydowania się tylko na reklamę po jej zakończeniu strona wraca na swoje dotychczasowe miejsce w wynikach wyszukiwania.