Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie, zgodnie z polityką prywatności.
SupportIT » Blog » Dlaczego warto zdecydować się na sieć LAN w małej firmie?
Dlaczego warto zdecydować się na sieć LAN w małej firmie?
Na początku, gdy firma składa się wyłącznie z jej właściciela, do obsługi komputera czy laptopa wystarczy zwykłe połączenie WiFi. Gdy w przedsiębiorstwie pojawiają się nowi pracownicy, a wraz z nimi – dodatkowy sprzęt, wymagania rosną. Już w przypadku biura, w którym pracuje kilka osób, warto zdecydować się na zbudowanie sieci wewnętrznej LAN. O czym należy pomyśleć na etapie planowania i projektowania takiej sieci?
Sieć LAN w firmie – na czym to polega?
Sieć wewnętrzna LAN służy do współdzielenia zasobów i wymiany informacji pomiędzy komputerami i innymi urządzeniami. Pozwala na udostępnianie Internetu za pomocą routera, bezprzewodowo lub z użyciem okablowania strukturalnego – tzw. skrętki.
Zalety posiadania sieci LAN w małej firmie
W miarę rozwoju firmy połączenie urządzeń w jedną sieć może znacznie ułatwiać pracę. Sieć LAN można zbudować także w większych pomieszczeniach i na kilku kondygnacjach. Pozwala to rozwiązać wiele praktycznych problemów, na przykład z dostępem do drukarki – dzięki sieci urządzenia do drukowania czy skanowania nie muszą być połączone kablami z każdym z komputerów. Sieć lokalna umożliwia także korzystanie z zasobów znajdujących się na wszystkich komputerach firmowych. Wiele przedsiębiorstw wykorzystuje tę możliwość, tworząc wspólne dyski z ważnymi dokumentami.
Niezbędne elementy sieci lokalnej w małej firmie
Aby sieć wewnętrzna mogła działać prawidłowo, niezbędny jest zakup, skonfigurowanie i podłączenie następujących urządzeń:
Routera – to „serce” każdej sieci LAN – urządzenie, które odbiera sygnał internetowy od dostawcy, a następnie przekazuje go do poszczególnych urządzeń podłączonych do sieci
Okablowaniastrukturalnego, czyli przewodów (zwane również skrętkami), za pomocą których łączy się elementy sieci
Switcha (przełącznika), pozwalającego na podłączenie do sieci określonej liczby urządzeń
Kart sieciowych dla każdego komputera, bezprzewodowych lub przewodowych.
Nie tylko laptop: jakie inne urządzenia można podłączyć do sieci wewnętrznej?
Początkowo sieci LAN były wykorzystywane przede wszystkim do łączenia ze sobą firmowych komputerów. W czasach, gdy dostęp do Internetu pojawia się nawet w… lodówkach, możliwości podłączenia urządzeń do sieci jest znacznie więcej. Standardowo elementem sieci wewnętrznej w małej firmie są serwery, drukarki, ksero i skanery, ale, w zależności od branży i potrzeb firmy, mogą pojawić się tam także telewizory, telefony, konsole czy kamery.
Bezpieczeństwo to podstawa
Tworząc sieć LAN w małej firmie, kluczowe jest zadbanie o jej bezpieczeństwo. Chodzi tu nie tylko o ochronę przed atakami z zewnątrz, ale także o zapewnienie jej bezawaryjności i sprawnego działania. W jaki sposób to osiągnąć? Przede wszystkim ważne jest dobranie odpowiedniego sprzętu. Wspomniany wcześniej switch – przełącznik sieciowy pozwoli zwiększyć wydajność sieci i zmniejszyć jej obciążenie. Warto także zainwestować w router, firewall. W dzisiejszych sieciach komputerowych spotykamy wiele różnych technologii:
– pasywnych – wiele różnych rodzajów okablowania, w tym skrętki czy światłowodu, rozplanowanie redundantnych łączy w infrastrukturze
– aktywnych – zasilanie awaryjne i systemy podtrzymania UPS zarządzane zdalnie, redundantne aktywne elementy naszej sieci, serwery zapasowe, backup.
Czy sieć LAN w małej firmie można zbudować samodzielnie?
Sieci lokalne dla małych firm nie są przeważnie rozbudowane, jednak do ich stworzenia potrzeba wiedzy i doświadczenia z zakresu IT. Budowa obejmuje między innymi wykonanie projektu, który pozwoli w optymalny sposób połączyć urządzenia w sieć, montaż warstwy fizycznej, podłączenie i konfigurację urządzeń. To, że tworzenie sieci lokalnej powinno być wykonane przez specjalistyczną firmę IT, nie oznacza, że klient nie ma swojego udziału w tym procesie. Jego wsparcie jest bardzo potrzebne szczególnie na etapie projektowania, gdy uwzględnia się specyfikę działalności firmy, określa jej potrzeby i plany na rozwój.