loader image
X < >

MySQL php Bootstrap jQuery JavaScript SASS CSS3 HTML5 WordPress
Poprzedni
Następny
open menu
Wsparcie informatyczne
contact call516 147 919
SupportIT  »  Blog  »  Dlaczego warto zdecydować się na sieć LAN w małej firmie?

Dlaczego warto zdecydować się na sieć LAN w małej firmie?

Na początku, gdy firma składa się wyłącznie z jej właściciela, do obsługi komputera czy laptopa wystarczy zwykłe połączenie WiFi. Gdy w przedsiębiorstwie pojawiają się nowi pracownicy, a wraz z nimi – dodatkowy sprzęt, wymagania rosną. Już w przypadku biura, w którym pracuje kilka osób, warto zdecydować się na zbudowanie sieci wewnętrznej LAN. O czym należy pomyśleć na etapie planowania i projektowania takiej sieci?

Sieć LAN w firmie – na czym to polega?

Sieć wewnętrzna LAN służy do współdzielenia zasobów i wymiany informacji pomiędzy komputerami i innymi urządzeniami. Pozwala na udostępnianie Internetu za pomocą routera, bezprzewodowo lub z użyciem okablowania strukturalnego – tzw. skrętki.

Zalety posiadania sieci LAN w małej firmie

W miarę rozwoju firmy połączenie urządzeń w jedną sieć może znacznie ułatwiać pracę. Sieć LAN można zbudować także w większych pomieszczeniach i na kilku kondygnacjach. Pozwala to rozwiązać wiele praktycznych problemów, na przykład z dostępem do drukarki – dzięki sieci urządzenia do drukowania czy skanowania nie muszą być połączone kablami z każdym z komputerów. Sieć lokalna umożliwia także korzystanie z zasobów znajdujących się na wszystkich komputerach firmowych. Wiele przedsiębiorstw wykorzystuje tę możliwość, tworząc wspólne dyski z ważnymi dokumentami.

Niezbędne elementy sieci lokalnej w małej firmie

Aby sieć wewnętrzna mogła działać prawidłowo, niezbędny jest zakup, skonfigurowanie i podłączenie następujących urządzeń:

  • Routera – to „serce” każdej sieci LAN – urządzenie, które odbiera sygnał internetowy od dostawcy, a następnie przekazuje go do poszczególnych urządzeń podłączonych do sieci
  • Okablowania strukturalnego, czyli przewodów (zwane również skrętkami), za pomocą których łączy się elementy sieci
  • Switcha (przełącznika), pozwalającego na podłączenie do sieci określonej liczby urządzeń
  • Kart sieciowych dla każdego komputera, bezprzewodowych lub przewodowych.

Nie tylko laptop: jakie inne urządzenia można podłączyć do sieci wewnętrznej?

Początkowo sieci LAN były wykorzystywane przede wszystkim do łączenia ze sobą firmowych komputerów. W czasach, gdy dostęp do Internetu pojawia się nawet w… lodówkach, możliwości podłączenia urządzeń do sieci jest znacznie więcej. Standardowo elementem sieci wewnętrznej w małej firmie są serwery, drukarki, ksero i skanery, ale, w zależności od branży i potrzeb firmy, mogą pojawić się tam także telewizory, telefony, konsole czy kamery.

Bezpieczeństwo to podstawa

Tworząc sieć LAN w małej firmie, kluczowe jest zadbanie o jej bezpieczeństwo. Chodzi tu nie tylko o ochronę przed atakami z zewnątrz, ale także o zapewnienie jej bezawaryjności i sprawnego działania. W jaki sposób to osiągnąć? Przede wszystkim ważne jest dobranie odpowiedniego sprzętu. Wspomniany wcześniej switch – przełącznik sieciowy pozwoli zwiększyć wydajność sieci i zmniejszyć jej obciążenie. Warto także zainwestować w router, firewall. W dzisiejszych sieciach komputerowych spotykamy wiele różnych technologii:

 – pasywnych – wiele różnych rodzajów okablowania, w tym skrętki czy światłowodu, rozplanowanie redundantnych łączy w infrastrukturze

– aktywnych – zasilanie awaryjne i systemy podtrzymania UPS zarządzane zdalnie, redundantne aktywne elementy naszej sieci, serwery zapasowe, backup.

Czy sieć LAN w małej firmie można zbudować samodzielnie?

Sieci lokalne dla małych firm nie są przeważnie rozbudowane, jednak do ich stworzenia potrzeba wiedzy i doświadczenia z zakresu IT. Budowa obejmuje między innymi wykonanie projektu, który pozwoli w optymalny sposób połączyć urządzenia w sieć, montaż warstwy fizycznej, podłączenie i konfigurację urządzeń. To, że tworzenie sieci lokalnej powinno być wykonane przez specjalistyczną firmę IT, nie oznacza, że klient nie ma swojego udziału w tym procesie. Jego wsparcie jest bardzo potrzebne szczególnie na etapie projektowania, gdy uwzględnia się specyfikę działalności firmy, określa jej potrzeby i plany na rozwój.