• 10 maja, 2022
  • admin
  • 0

Jednym z najważniejszych elementów pracy przedsiębiorstwa są serwery. Na co dzień wiele osób nie dostrzega jak ważne role pełnią one w firmie. Dopiero problemy i awarie uświadamiają nas o tym, że powinno zadbać się również o tę część infrastruktury w organizacji. Serwisowanie, aktualizacja, utrzymanie odpowiedniej wydajności i sprawności, czy też zapewnienie bezpieczeństwa to zadania, na które może zabraknąć czasu lub odpowiednich kompetencji w zespole – warto wówczas skorzystać z pomocy firmy informatycznej.

Ile kosztuje administracja serwerami Windows oraz Linux?

Dokładny koszt jaki niesie za sobą administracja serwerami w firmie jest trudny do oszacowania. Cena zależy od wielkości infrastruktury, modelu wdrożenia serwera (np. dwa serwery redundantne z funkcją replikacji, serwery w oparciu o maszyny wirtualne – przykładowo VMware lub Hyper-V) jakie role pełni serwer (np. kontroler domeny, DHCP, DNS) oraz jak złożona jest infrastruktura klienta, ale również modelu raportowania jego kondycji (np. przyjmując rolę ASI – zgodnie z RODO). Jednak można przyjąć pewien szacunkowy koszt dla małych firm – ok. kilkuset złotych miesięcznie. Jeśli jednak interesuje Państwa konkretna kwota to zachęcamy do kontaktu w celu otrzymania bezpłatnej wyceny.

Czy warto zlecić administrację serwerami zewnętrznej firmie?

W podanym powyżej przedziale cenowym niemożliwe jest zatrudnienie administratora IT na etat. Współpracując z profesjonalną firmą IT, zyskujesz nie tylko stałe wsparcie i bieżącą obsługę problemów, ale przede wszystkim bezpieczeństwo, kompetencje administratora, które bardzo trudno utrzymać, aktualizować i poszerzać we własnej firmie.

Jakie korzyści niesie za sobą administrowanie serwerami przez profesjonalną firmę?

Zlecenie administracji serwerami zespołowi profesjonalistów niesie za sobą wiele korzyści – nie tylko finansowych. Wśród nich najważniejsze to:

Mniejsza podatność na ataki

Wdrożenie odpowiednich polityk bezpieczeństwa oraz konfiguracji znacznie podnosi poziom trudności dla atakującego czyniąc Twoje serwery bezpieczniejszymi. Pamiętajmy, że bezpieczeństwo w dzisiejszych czasach należy postrzegać wielowarstwowo – to zabezpieczenie styku sieci poprzez zaawansowane firewalle oraz IDS/IPS, fizyczny i logiczny podział sieci (np. VLAN), stosowanie ochrony antywirusowej, antyspamowej z konsolą centralnej administracji, zabezpieczenie serwerów poprzez aktualizowanie, przemyślane udostępnianie usług hostowanych przez serwer (np. na nieoczywistych portach, po zalogowaniu do VPN, lub po zastosowaniu innych metod autentykacji i autoryzacji). Bardzo ważnym czynnikiem bezpieczeństwa każdej organizacji jest również kadra, o której szkolenie powinniśmy dbać na bieżąco – minimalizując w ten sposób możliwość ataków np. typu Phishing, Man-in-the-Middle).

Mniejsza podatność na wirusy

Instalowane oprogramowanie antywirusowe pozwala identyfikować i neutralizować niebezpieczne pliki umieszczane na serwerach przez użytkowników, a dodatkowo konsola centralnej administracji to świetne narzędzie w rękach doświadczonego administratora. To na podstawie raportów w niej wyświetlanych, administrator potrafi zidentyfikować źródło i ewentualnie wyeliminować podatność, aby minimalizować ryzyko czy chociażby skalę występowania.

Mniejsze ryzyko przestojów w pracy

Powierzając administrację serwerami profesjonalistom, znacząco zmniejszasz ryzyko przestojów w pracy Twojej firmy a co za tym idzie ponoszenia kosztów przestoju oraz usuwania awarii (zazwyczaj znacząco wyższe od kosztów bieżącego utrzymania).

Optymalizacja zużycia zasobów

Wydajność serwerów zależy nie tylko od ich specyfikacji ale także konfiguracji dlatego wdrażając serwery, a później serwisując je, dbamy o to aby były one poprawnie i optymalnie skonfigurowane.

Dostęp do najnowszych rozwiązań

Administratorzy i serwisanci SupportIT, dzięki bardzo dużemu doświadczeniu i licznym szkoleniom, często są w stanie zaproponować najnowocześniejsze i sprawdzone rozwiązania lub ulepszenia lub optymalizacje pewnych procesów opartych o IT, pozwalając Twojej firmie dynamicznie się rozwijać.

Zespół specjalistów

Wraz z rozwojem firmy, często podejmowana jest decyzja o zatrudnieniu informatyka. Zastąpienie jednego administratora zespołem specjalistów z różnych dziedzin IT znacznie jednak podnosi  jakość obsługi informatycznej w firmie. Warto również mieć na uwadze nie tylko kompetencje, dostępność jednej osoby, ale również podział obowiązków i odpowiedzialności. Coraz częściej spotykamy się również z modelem hybrydowym. Jako SupportIT współpracujemy:

  • jako zdalne ręce i lokalny administrator dla międzynarodowych firm z działem IT poza granicami Polski
  • jako 2 linia wsparcia oraz administratorzy dla zakładów produkcyjnych, które posiadają własną kadrę rozwiązującą problemy 1 linii helpdesk

Oszczędność czasu

Jeśli do tej pory samodzielnie zarządzałeś swoimi serwerami to zdajesz sobie sprawę jak wiele czasu to kosztuje. Specjaliści wykonają te same zadania nie tylko profesjonalnie ale także i szybciej.

Wsparcie zdalne i dojazd do klienta

Większość prac wykonujemy zdalnie bez konieczności wizyty u klienta – dotyczy to również najczęstszych awarii. Jednak w przypadku awarii nie dającej usunąć się zdalnie, dojeżdżamy do klientów na terenie kraju a także za granicą.

Wsparcie lokalnego zespołu IT

Dla klientów, którzy nie chcą rezygnować ze swojego dotychczasowego zespołu IT, oferujemy hybrydowy model współpracy. W którym my świadczymy usługę zarządzania serwerami i wymagającymi specjalistycznej wiedzy usługami bieżące problemy u użytkowników rozwiązuje informatyk lub dział IT na miejscu (działając jako pierwsza linia wsparcia). Z powodzeniem realizujemy taki model współpracy u kilku naszych Klientów.

Procedury bezpieczeństwa

Posiadamy w firmie wdrożone procedury bezpieczeństwa chroniące przed wydawaniem nieuprawnionych dyspozycji naszym administratorom. Jest to sytuacja, w której ktoś podszywając się pod Państwa próbuje zlecić dyspozycje na serwerze lub wyłudzić informacje o infrastrukturze. Autentykujemy (sprawdzamy tożsamość)  naszych rozmówców oraz autoryzujemy ich działania (sprawdzamy czy dany pracownik ma prawo żądać określonego działania).

Na czym polega administracja serwerami?

Administracja serwerami to szereg działań mający na celu zapewnienie ich nieprzerwanego i prawidłowego działania a także zapewnienie ich bezpieczeństwa. Poniżej wymienimy najważniejsze elementy którymi się zajmujemy w ramach obsługi naszych Klientów.

Monitoring

Stale monitorujemy serwery naszych klientów w celu wczesnego wykrycia awarii i szybkiego reagowania na powstające problemy. W tym celu wdrażamy na serwerach naszych klientów odpowiednie oprogramowanie.

Aktualizacja

Dbamy o to, aby klient posiadał zawsze zaktualizowane oprogramowanie na swoim serwerze. Dotyczy to zarówno systemu operacyjnego, systemu antywirusowego, jak i usług i baz danych takich programów jak InsERT czy Comarch Optima.

Instalacja oprogramowania

Zajmujemy się także stałym rozwojem infrastruktury serwerowej oraz bieżącą aktualizacją oprogramowania naszych klientów. W ramach takich działań oferujemy instalacje nowych usług na serwerach klienta.

Monitorowanie licencjonowania

Nasi administratorzy dbają o to aby klient posiadał zawsze aktywne wszystkie wymagane licencje. Dodatkowo doradzamy najbardziej korzystny dla danego klienta model licencjonowania.

Rozwój infrastruktury

Zajmujemy się także projektowaniem i doradztwem w zakresie rozwoju infrastruktury klienta dobierając sprzęt i rozwiązania dopasowane do jego potrzeb.

Bezpieczeństwo

Wdrażamy rozwiązania które mają na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa klienta zgodnie ze standardami obowiązującymi w branży. Instalujemy oprogramowanie antywirusowe, wprowadzamy odpowiednie polityki czy instalujemy dodatkowe zabezpieczenia.

Utrzymanie stabilności działania usług krytycznych

Koszty awarii to nie tylko sprzęt lecz przede wszystkim stracony czas. Jeśli dana usługa jest konieczna dla pracy przedsiębiorstwa to wdrażamy dla niej rozwiązania typu FailOver. Pozwalają one na automatyczne przejmowanie zdań serwera przez inny w przypadku awarii. Pozwala to na uniknięcie kosztów związanych z przestojem w firmie.

Kopie zapasowe

W przypadku braku kopii zapasowych utrata danych może nastąpić zarówno w przypadku skutecznego ataku jak i zwyczajnej awarii. Aby się przed tym ustrzec wdrażamy kopie zapasowe danych znajdujących się na serwerach.

Prowadzenie dokumentacji

Prowadzimy dokumentację infrastruktury klienta zawierającą najważniejsze informacje o stosowanych u niego rozwiązaniach, ich stanie, procedurach oraz uprawnieniach użytkowników.

Reagowanie na awarię

Posiadamy systemy monitorujące pozwalające na bieżące monitorowanie usług, zidentyfikowanie i powiadomienie o awarii, a w konsekwencji szybką reakcję na powstałe incydenty. Nie wszystkie jednak awarie da się wykryć automatycznie dlatego udostępniamy dla pracowników naszych klientów specjalną platformę pozwalającą na zgłaszanie awarii i problemów związanych z serwerami. W przypadku kiedy sprawa wymaga natychmiastowej reakcji do dyspozycji Państwa pozostaje numer alarmowy na który można zgłaszać krytyczne awarie.

Administracja serwerami Windows

W ramach naszych usług zapewniamy kompleksowe wsparcie serwerów z systemem: Windows Server 2016, Windows Server 2019, Windows Server 2022. Poniżej przedstawiamy najczęściej uruchamiane usługi.

Domena Active Directory

Świadczymy pełne wsparcie dla usług domenowych Active Directory w tym: zarządzanie użytkownikami, zarządzanie urządzeniami w domenie oraz zarządzanie politykami bezpieczeństwa domeny.

Serwer plików

Posiadamy szerokie doświadczenie w obsłudze serwerów plików na platformie Windows. Wdrażamy rozwiązania mające na celu ich kopie zapasową oraz rejestrowanie operacji na plikach jakie wykonują użytkownicy.

Pulpity zdalne

Na co dzień obsługujemy także serwery pulpitów zdalnych na których pracuje wielu użytkowników zarówno obsługujących pojedynczy program jak świadczących funkcje wirtualnego środowiska pracy.

Microsoft SQL Server

Obsługujemy serwery Microsoft SQL Server naszych klientów. Dbamy o ich płynne działanie oraz aktualizację. Jesteśmy partnerem InsERT oraz Comach Optima – oferując przeprowadzanie aktualizacji oraz wsparcie oprogramowania.

Administracja serwerami Linux – jakie usługi obsługujemy.

Wspieramy wiele dystrybucji systemu linux, w tym: CentOS, AlmaLinux, Debian, Ubuntu, Red Hat, SUSE. Posiadamy doświadczenie we wsparciu usług takich jak:

Nowoczesne serwery plików

Wspieramy także nowoczesne serwery plików na systemie Linux – takie jak NextCloud oferujące wdrożenie własnej chmury firmowej na pliki. Wspieramy także tradycyjne serwery plików oparte na protokołach SMB, FTP, SFTP i innych.

Serwery pocztowe

Nasi administratorzy zajmują się również bieżącą obsługą serwerów pocztowych na systemie linux. Podejmujemy także działania naprawcze w przypadku problemów z dostarczaniem poczty takie jak usuwanie z PBL, RBL czy dodawanie odpowiednich rekordów DNS.

Hosting WWW

Pracujemy z takimi rozwiązaniami jak cPanel, PLESK, ISP Config  a także serwerami nie posiadającymi wdrożonego panelu administracyjnego.

Serwery bazodanowe

Wśród naszych klientów zajmujemy się także obsługą serwerów bazodanowych opartych o rozwiązania takie jak: MySQL, Postgres, MongoDB a także wiele innych.

Serwery DNS

Zajmujemy się także obsługą serwerów domenowych naszych klientów oferując im zarządzanie rekordami DNS oraz dbanie o odpowiednią propagację.

Systemy wirtualizacji

Osobną sekcję postanowiliśmy poświęcić tematowi wirtualizacji. Dotyczy on zarówno systemów Windows jak i linux. Wirtualizacja pozwala na oddzielenie warstwy sprzętu od oprogramowania pozwalając na przenoszenie serwerów między fizycznymi maszynami bez konieczności ich ponownego instalowania. Zapewniają również rozwiązania typu FailOver. Poniżej opiszemy rozwiązania wirtualizacji systemów jakie wspieramy.

Hyper-V

Jeśli na maszynie fizycznej zainstalowany jest system Windows oraz nie są potrzebne bardziej zaawansowane funkcje naturalnym wyborem jest Hyper-V. Pozwala on w ramach jednej licencji Windows na instalacje wielu systemów świadczących różne usługi. Nic nie stoi także na przeszkodzie aby na tej platformie uruchamiać także systemy Linux które nie wymagają żadnej dodatkowej licencji.

VMware

Zdecydowanie bardziej zaawansowane rozwiązanie które stosujemy – zarówno dla systemów Linux, jak i Windows. Pozwala na zaawansowaną wirtualizację systemów w tym Windows oraz Linux.

Dostarczenie sprzętu

Oprócz administracji serwerami, oferujemy także ich sprzedaż i dostarczanie. W ramach tej usługi klient jest obsługiwany kompleksowo od projektowania infrastruktury, przez sprzedaż sprzętu po jego dostarczenie na miejsce, montaż i konfigurację. W takim modelu współpracy odpowiedzialność za nowe wdrożenie ponosi jedna firma IT, co znacznie usprawnia wspomniane wdrożenie.

Serwery w chmurze

W ramach naszej oferty serwerów oferujemy również rozwiązania chmurowe zarówno w naszej chmurze jak i Azure jako partner firmy Microsoft. W naszej ofercie znajdują się zarówno różne serwery Windows i Linux jak i serwery pulpitów zdalnych w modelu SaaS.

Naprawa serwerów

W przypadku awarii, oferujemy diagnozę i serwis uszkodzonego sprzętu. Radzimy sobie zarówno z awariami oprogramowania jak i hardware. Regularne serwisowanie serwera pozwala na szybką jego naprawę w przypadku wystąpienia problemu technicznego, ale również wydłużenie czasu jego pracy.  W takich przypadkach należy mieć również na uwadze zapewnienie skutecznego systemu backupu.

Kompleksowa oferta obsługi informatycznej

Ofertę administracji serwerami idealnie uzupełnia nasza oferta kompleksowej obsługi informatycznej firmy. W tym przypadku, podobnie jak w przypadku serwerów, przejmujemy zarządzanie nad całą infrastrukturą informatyczną firmy. Jest to rozwiązanie bardzo wygodne, ponieważ wszelkie problemy techniczne klient zgłasza nam, a nasz zespół analizuje i przystępuje do rozwiązania oraz wdrożenia środków zaradczych. Jeśli są Państwo zainteresowania kompleksową obsługą informatyczną firmy to również zachęcamy do kontaktu.

Elastyczna administracja serwerami w Twojej firmie

Każdą ofertę dostosowujemy do potrzeb i możliwości klienta, wykazując bardzo dużą elastyczność, a klient wybiera usługi z naszego portfolio pod kątem swoich potrzeb. Zachęcamy do kontaktu – przygotujemy bezpłatną i dostosowaną do Państwa potrzeb wycenę.